"Mindfulness dla dzieci"
Warsztat z Eline Snel
autorką książki "Uważność i spokój żabki"
26.11.2016, Warszawa
PROWADZĄCA:
Eline Snel:
terapeutka, w oparciu o trening mindfulness Jona Kabata-Zinna (MBSR - Mindfulness Based Stress Reduction / Redukcja Stresu Oparta na Uważności - kierowanego do dorosłych), stworzyła program „Uwaga, to działa!", dedykowany dzieciom i młodzieży w wieku 5-19 lat.
Autorka książki „Uważność i spokój żabki”, wydanej w 27 krajach.
Podczas warsztatu z Eline Snel, dowiesz się:
• Co to jest mindfulness?
• Korzyści z praktyki uważności dla dzieci i młodzieży.
• Wpływ praktyki uważności na dzieci i jej efekty w szkole.
• Rozwój, badania i szkolenia certyfikujące, także w Polsce*.
Spotkanie pomoże uczestnikom doświadczyć i zrozumieć, jak praktyka uważności poprawia u dzieci koncentrację, pamięć, spokój i umiejętność radzenia sobie w stresujących sytuacjach.
DLA KOGO:
Dla rodziców, nauczycieli, osób zawodowo zajmujących się pracą z dziećmi i młodzieżą (lekarzy, psychologów, pedagogów, psychiatrów, terapeutów).
CENA:
Przy płatności:
• do 30.09.2016 - 396 zł.
• do 31.10.2016 - 420 zł.
• do 23.11.2016 - 450 zł.
Opłaty można dokonać, po uprzednim ustaleniu mailowym, w maksymalnie 2 ratach. O wysokości wpłaty, będzie decydował termin pierwszej, dokonanej płatności.
Prosimy o wpłatę, na konto: 07 1750 0012 0000 0000 2765 9624, w Raiffeisen Bank Polska S.A., którego właścicielem jest:
Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp
ŻURAWIA 6/12 lok 766
00-503 Warszawa
W tytule transakcji proszę wpisać "warsztat Eline Snel".
Na warsztat jest ograniczona liczba miejsc. O uczestnictwie zdecyduje kolejność zgłoszeń i wpłat.
kontakt:
Anna Gubernat
501403015
a.gubernat@mindfulnesskursy.pl
* Planujemy szkolenie certyfikujące dla nauczycieli metody „Uwaga, to działa!" w 2017 roku. Upoważnia ono do nauczania tej metody dzieci. Więcej szczegółów - podczas warsztatu.
“Jest coraz więcej dowodów na to, że uważność poprawia jakość uczenia się. Jeśli dla dorosłych uważność okazuje się przydatna, to dzieciom jest ona wręcz niezbędna. Mózg i system nerwowy dziecka rozwijają się i ich wrażliwość na negatywne skutki stresu jest znacznie większa. Jest rzeczą pierwszej wagi, by stymulować u dzieci i wspierać ich naturalną dobroć i szczerość oraz ich naturalną skłonność do bycia obecnym – dzieci są przecież przyszłością świata.”
- Jon Kabat-Zinn, fragment przedmowy do angielskojęzycznego
wydania książki „Uważność i spokój żabki”
książka i ebook:
tytuł: „Uważność i spokój żabki”
autorka: Eline Snel
tłumaczenie: Matylda Falkiewicz
ilość stron: 160 stron
format: 142×225 mm
ISBN: 978-83-63860-11-0
bezpłatny dodatek: płyta CD z 11 ćwiczeniami
data wydania: grudzień 2015
wydawnictwo: CoJaNaTo
Fragment wstępu do wydania francuskiego, autorstwa Christophe’a André , lekarza psychiatry w paryskim szpitalu Sainte-Anne , autora wielu książek o medytacji.
Chętnie kojarzymy dzieciństwo z beztroską. Jednak ta beztroska jest również inteligencją intuicyjną, umiejętnością życia chwilą obecną. Dzieci posiadają naturalne umiejętności w praktykowaniu uważności, dzięki czemu ich życie jest łatwiejsze i szczęśliwsze, niż nasze, to jest dorosłych.
Uważność jest zdolnością umysłu do kierowania się ku temu, co jest tu i teraz, do bycia całkowicie obecnym w każdej przeżywanej chwili. Jest podstawą wielu metod medytacji, dzięki którym możemy uczyć się ją zachować, rozwijać i umacniać. Dobroczynne działanie medytacji zostało naukowo zbadane i aktualnie medytacja jest coraz szerzej stosowana w medycynie i psychoterapii.
Dzieci są na początku, zupełnie naturalnie, mistrzami teraźniejszości. W miarę, jak rosną, uczą się wybiegać w przyszłość i wracać do przeszłości. W miarę też, jak zwiększają się ich możliwości umysłowe, znacząco wzrasta ich wydajność, ale i podatność na cierpienie. Jak mówi Biblia: „Kto przysparza wiedzy – przysparza i cierpień”.
Z czasem większość dzieci traci wspaniałą umiejętność skupienia na chwili obecnej. Mogą oczywiście ponownie się jej nauczyć, gdy dorosną. Ale czy nie byłoby prościej i logiczniej pomóc im zachować i pielęgnować ten cenny kapitał?
Taki jest właśnie cel książki „Uważność i spokój żabki” Eline Snel.
Oczywiście, praktykowanie uważności może zdziałać cuda dla współczesnych dzieci: zestresowanych, roztargnionych, niespokojnych. Może im pomóc znaleźć swoje centrum i spokój wewnętrzny. Oczywiście, może im pomóc odeprzeć niezliczone ataki stymulantów, jakimi są bombardowane we współczesnym świecie, tak bardzo szkodliwe dla naszych umysłów, czy to osób dorosłych, czy też dzieci.
Jednak uważność może im dać coś znacznie więcej, niż wsparcie wobec tych wyzwań. Uważność pomoże im stać się bardziej ludźmi, mniej konsumentami i pracownikami, a bardziej świadomie obecnymi w tym świecie ludźmi, dostrzegającymi jego kruchość i piękno.
Wspólne praktykowanie uważności to niewątpliwie najpiękniejszy prezent, jaki rodzice mogą dać dziecku. Prezent, który będzie mu służył przez całe życie.
“(...) W naszej edukacji ten wątek pojawia się rzadko. Nasze szkoły nie kładą nacisku na sferę bycia. Jesteśmy z tym zostawieni sami sobie. We współczesnej oświacie podstawą jest robienie. Niestety, przeważnie przedstawiane jest ono w niepełny sposób - nie mówi się o tym, kto robi, ani o tym, czego moglibyśmy się nauczyć o sferze bycia. Często więc robienie poddane jest presji czasu, jakby pchało nas przez życie wyłącznie tempo świata, bez luksusu zatrzymania się na chwilę i nabrania orientacji, poznania tego, kto robi. Świadomość jako taka nie jest w cenie, nie uczy się nas o jej bogactwie ani o tym, jak ją rozwijać i wykorzystywać.
Gdyby ktoś nam to pokazał, może za pomocą kilku prostych ćwiczeń już w szkole podstawowej, że nie jesteśmy naszymi myślami, możemy obserwować, jak się pojawiają i znikają, i nie musimy się ich kurczowo trzymać i gonić za nimi, może byłoby nam łatwiej. Nawet gdybyśmy wówczas tego nie zrozumieli, dobrze byłoby chociaż o tym usłyszeć.
Dobrze byłoby również dowiedzieć się, że oddech jest naszym sojusznikiem i wystarczy go obserwować, by osiągnąć spokój. Albo, że nie ma nic złego w tym, by po prostu trwać. Nie musimy więc szamotać się, cały czas coś robiąc, siląc się czy rywalizując, by poczuć, że mamy jakąś tożsamość. (...)”
- Jon Kabat-Zinn, fragment z książki
"Życie piękna katastrofa"
o metodzie "uwaga, to działa!"
Założenia programu “Uwaga, to działa!”
Program “Uwaga, to działa!” oparty jest na metodzie uważności dla dorosłych Jona Kabata Zinna, którą Eline Snel dostosowała dla potrzeb dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 19 lat.
Pracując tą metodą, dzieci uczą się skupiać uwagę, utrzymywać ją, kierować w pożądaną stronę i zmieniać obiekt uwagi. Uczą się także obserwować swój wewnętrzny świat bez osądów i bez reagowania. Uczą się akceptować uczucie spokoju i niepokoju wtedy, kiedy sią pojawiają. Uczą się też rozpoznawać „trudne” myśli i uczucia, nie tłumić ich, lecz wręcz przeciwnie, dawać im życzliwą uwagę. Uczą się akceptować siebie takimi, jakimi są, a przede wszystkim uczą się życzliwości wobec siebie i wobec innych.
Umysł uwolniony od stresu uczy się znacznie łatwiej. Liczne badania mózgu dorosłych i dzieci wykazały, że praktyka uważności (mindfulness) wspomaga i wzmacnia rozwój kory przedczołowej.
Jakie szkolenia są dostępne ?
-
Program „ Uwaga, to działa” stanowi podstawę ośmiotygodniowego szkolenia dla dzieci od 4 do 12 lat. Proponuje się je dzieciom w określony dzień tygodnia i o określonej porze, pół godziny tygodniowo. W pozostałe dni, przez cały rok, odbywają się „zajęcia dziesięciominutowe” pogłębiające i utrwalające.
-
Istnieje także program dziesięciotygodniowy dla młodzieży od 12 do 19 lat. Można je prowadzić w ramach godziny wychowawczej lub w formie 90-minutowych warsztatów w czasie pozalekcyjnym, na które młodzież zapisuje się dobrowolnie. Można następnie organizować spotkania utrwalające i przed egzaminami, na przykład raz lub dwa razy w miesiącu.
Praktyka nauczycieli
Eline Snel opracowała całe szkolenie bazując na praktyce. Jako nauczyciel indywidualny, można prowadzić program „Uwaga, to działa!” we własnej kasie. Coraz częściej, program prowadzony jest w całej szkole, przez kilku nauczycieli tej metody.
W czasie szkolenia AMT wybrać można jeden z czterech podręczników, poświęconych określonym przedziałom wiekowym. Opracowano je we współpracy z dziećmi, nauczycielami oraz dyrektorami różnych szkół: podstawowych i gimnazjów, szkół specjalnych i typowych, małych i dużych, w dzielnicach „trudnych” i dzielnicach „bogatych”. Okazało się, że „Uwaga, to działa!” – wszędzie i w każdych okolicznościach.
Tysiące dzieci już poznało program "Uwaga, to działa!", w Holandii, Belgii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Francji i Hong-Kongu. Ponad 550 nauczycieli, psychologów i asystentów społecznych z tych krajów zostało przeszkolonych przez Międzynarodową Akademię Uważnego Nauczania ( Internationale Academie voor Mindful Teaching, AMT).
Badania nad uważnością i mózgiem dziecka
Uważność ma kapitalny wpływ na mózg dziecka, w szczególności na te jego części, które są aktywne w sytuacjach stresu, silnych emocji, agresji, a także na funkcje wykonawcze mózgu. Badania wykazały, że dzieci, w trakcie nauczania uważności, a także te, które uczestniczyły w ćwiczeniach uważności w przeszłości, inaczej reagują w sytuacjach stresu i łatwiej jest im postawić się na miejscu drugiej osoby. Dokonują też innych wyborów w sytuacjach konfliktowych: ich wybory są bardziej świadome i spokojne, mniej impulsywne, niż innych dzieci.
Uważność ma dobroczynny wpływ na rozwijający się mózg dziecka. Warto zatem propagować z całego serca tę metodę.
W poniższym filmie dr Dan Siegel, profesor psychiatrii w UCLA, School of Medicine wyjaśnia wpływ medytacji na funkcjonowanie mózgu.
Badania nad programem “Uwaga, to działa!”
Pierwsze badanie nad metodą „Uwaga, to działa!” i jej wpływem na dzieci cierpiące na zaburzenia ze spektrum autyzmu przeprowadzono latem 2012 roku. Ich wyniki okazały się zachęcające do tego, by proponować ćwiczenia uważności dzieciom należącym do tej grupy. Artykuł dr H.R. Nanninga i dr B.B. Sizoo, który ukazał się w czasopiśmie naukowym Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme we wrześniu 2012 roku, mówi o wpływie praktyki uważności według metody „Uwaga, to działa!” na dzieci cierpiące na zaburzenia ze spektrum autyzmu.
Aby pobrać ten artykuł (w języku niderlandzkim), należy kliknąć poniższy przycisk.
Aktualnie trwają różne badania nad metodą „Uwaga, to działa!” dla dzieci i młodzieży. W ramach tych badań AMT współpracuje z prof. Ronem Scholtenem, z Radboud Universiteit z Nijmegen, a także z Trimbos Instituut i profesorem Hermanem Lo z Hong Kongu City University.
Będziemy na bieżąco informować o wynikach tych badań.
“Dzieci z natury są ciekawskie, mają duszę odkrywcy. I naturalną potrzebę uczenia się. Są też naturalnie uważne. Ale, podobnie jak dorośli, często bywają zestresowane, niespokojne i rozkojarzone. Wiele dzieci zbyt wiele robi, a za mało po porstu jest. Stają się dorosłe, zanim mają tak naprawdę szansę pobyć dziećmi. Wyzwań społecznych, emocjonalnych, rodzinnych i szkolnych często jest dla nich za wiele. A do tego tak dużo muszą zapamiętywać i się uczyć. Przyscisk "start" znają świetnie, gorzej z przyciskiem "pauza". Poprzez ćwiczenie uważności i świadomego bycia uczą się zatrzymywać, aby złapać oddech i poczuć, czego w danej chwili potrzebują. W ten sposób wyłączają autopilota. Działają mniej impulsywnie i uczą się akceptować, że nie wszystko w życiu jest "cool" i "okej". Uczą się zwracać na to uwagę. Pozytywną uwagę. Uczą się nie urywać w sobie niczego. W ten sposób powstaje zrozumienie własnego wewnętrznego świata, jak i wewnętrznego świata innych ludzi.”
- Eline Snel, fragment z książki
"Uważność i spokój żabki"
uważność dla dzieci
Wiele dzieci i nastolatków cierpi na trudności z koncentracją. Źle sypiają i mają tendencję do zamartwiania się. Ciężko im jest się zrelaksować albo po prostu nic nie robić. Są stale « on line », a ich umysły wprost kipią od nadmiernej stymulacji.
Tak wiele się od nich oczekuje. Oni sami, szkoła, społeczeństwo... Jak nauczyć dzieci, by potrafiły same się uspokoić, zrelaksować, przestać się zamartwiać, zaufać we własne siły i podołać wyzwaniom, jakie stawia im współczesny świat?
uważność w edukacji
Przydatność uważności w edukacji
Coraz więcej pedagogów, dyrektorów szkół i nauczycieli zaczyna dostrzegać wartość dodaną, jaką wnosi do szkół mindfulness. Większość nauczycieli wkłada w swoją pracę wiele serca. Większość dzieci czerpie przyjemność z nauki nowych rzeczy i lubi chodzić do szkoły. Jednak zbyt wielu nauczycieli i uczniów doświadcza stresu: hałas w klasie, problemy z zachowaniem i ciągłe poczucie, że „za wiele tego wszystkiego” potęgują się, podczas gdy tak bardzo potrzebne poczucie wewnętrznego spokoju topnieje. Przycisk „on” działa dobrze, ale przycisk pauzy – nie bardzo.
Dobra edukacja to nie tylko przekazywanie wiedzy. To również wartości, zachowanie i sposób, w jaki się wzajemnie traktujemy. Spokój wewnętrzny i uważność są niezbędne, by dzieci mogły osiągać tyle, ile są w stanie. Aby dobrze uczyć, również potrzeba wewnętrznego spokoju, uwagi i uważności. Na szczęście „mięsień uważności” można ćwiczyć.
rozwijanie świadomej uwagi
Rozwijanie świadomej uwagi stanowi podstawę każdej formy nauczania. Uważność, czy też innymi słowy ćwiczenie świadomej, kierowanej uwagi, bardzo wpływa na proces nauki u dzieci. Ćwiczenie świadomej uwagi można porównać do strojenia instrumentu, zanim na nim zagramy. Dlaczego zatem nie nastroić instrumentu nauczania, zanim zostanie wprawiony w ruch? Coraz więcej rodziców, dyrektorów szkół i nauczycieli opowiada się za włączeniem nauczania uważności do programu szkolnego. Uważność bowiem nie tylko stymuluje zdolność uczenia się, ale również pewność siebie, kreatywność, empatię i funkcje wykonawcze. Mózg uspokaja się, zachowania impulsywne i stres – zmniejszają się znacznie. Powraca spokój. Spokój i skupiona uwaga. Czyż można nie chcieć dać dzieciom tych możliwości ?
Czego uczą się dzieci w czasie treningu uważności ?
-
Kierować swoją uwagę, utrzymywać skupienie i nie poddawać się stymulacji bodźcami zewnętrznymi i wewnętrznymi,
-
Uświadamiać sobie swoje uczucia i myśli oraz reakcje (często nieświadome), które te pierwsze powodują oraz wpływać na nie. Zamiast „Uspokój się!” dziecko otrzymuje komunikat „Czy zauważasz swoje poruszenie?”
-
Wzmacniać dynamikę i elastyczność. Sytuacje pozostają takie same, ale reakcje na nie mogą się zmieniać. Zawsze można wybrać, jak chcemy zareagować.
-
Wzmacniać zaufanie do siebie i nie słuchać myśli o porażce, czy też wewnętrznego krytyka: „nie jestem fajny/ładny/mądry”. Dzieci uczą się nie rozmyślać nadmiernie.
-
Życzliwości dla siebie i dla innych. Dzięki temu dzieci doświadczają mniej agresji ze strony innych.
-
Lepszego reagowania na złe nastroje.
Materiały na stronie pochodzą ze stron: Wydawnictwa CoJaNaTo i Eline Snel - za zgodą właścicieli.