MBSR Mindfulness-Based Stress Reduction / Redukcja Stresu Oparta na Uważności

 

MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction / Redukcja Stresu Oparta na Uważności) – został stworzony w 1979 roku przez Jona Kabat-Zinna i jego zespół. W ciągu 37 lat dokonano ponad 4 000 badań, które potwierdzają skuteczność metody w różnych obszarach zastosowań, m.in.:

  • trwałe obniżenie fizycznych i psychologicznych symptomów stresu,

  • zwiększoną zdolność do relaksowania się,

  • redukcję poziomu bólu oraz umiejętność radzenia sobie ze stałym bólem,

  • większy entuzjazm i energię do życia,

  • podwyższenie samooceny,

  • wpływa na koncentrację, kreatywność, pamięć

  • rozwój umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresujących zarówno krótko jak i długotrwałych.

MBSR może również wspomagać proces zdrowienia w przypadkach zaburzeń psychosomatycznych i somatycznych takich jak depresja, przewlekłe bóle, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania i uzależnienia.

 

Z jakich powodów ludzie biorą udział w programie MBSR?

 

  • stres związany z pracą i życiem osobistym

  • niepokój i przemęczenie

  • problemy ze snem

  • chroniczny ból

  • podwyższone ciśnienie krwi

  • bóle głowy

 

Jak przebiega trening MBSR ?

 

  • trening MBSR trwa 8 tygodni

  • przed rozpoczęciem kursu odbywa się Darmowy Dzień Otwarty

  • w trakcie kursu spotykamy się co tydzień na 2,5 godz. (1-sze i 8-me spotkanie) do 3 godz. (spotkania od 2-go do 7-go)

  • zwykle po 6 spotkaniuodbywa się 7 godzinny Dzień Uważności

  • każdy z uczestników deklaruje chęć i możliwość pracy własnej – codziennie, przez min 45-60 min.

  • przed rozpoczęciem kursu odbywają się spotkania indywidualne nauczyciela z każdym uczestnikiem (możliwa jest rozmowa telefoniczna

  • po kursie ma miejsce spotkanie indywidualne, posumowujące

  • w  tarkcie kursu każdy uczestnik otrzymuje 3 płyty z nagraniami do praktyki własnej oraz materiały po każdym ze spotka

  • główne praktyki stosowane podczas kursu to: bodyscan – świadomość ciała, kierowana medytacja uważności, praktyka uważności w ruchu, joga oparta na uważności